zaterdag 28 april 2018

28apr18 Mijn overheerlijke Koolhydraat arme Cake-recept

omdat dit recept geen granenmeel en suiker/honing heeft past het goed in koolhydraat arm/beperkt eten

Deze hoeveelheden zijn genoeg voor 2 cakes- verwarm je oven voor terwijl je alles klaar maakt

Doe in een grote kom:
-200gr amandelmeel [bij AH op de gebak afdeling te koop]
-200gr kokosrasp [bij de toko]
 -2 zakjes bakpoeder

 Dit is de basis
 naar behoefte toevoegen/of wat je in huis hebt:

- 4 geprakte bananen
- diverse soorten fruit [vandaag heb ik kiwi/ aardbei/bosbessen/meloen en een handvol rozijnen]

-diverse soorten zaden: van elk doe ik 2 eetlepels [sesam/ pompoen/lijnzaad oid]

-diverse soorten noten: amandelen,walnoot, pinda's studenten haver etc

- schep alles door elkaar en voeg er 4 grote eieren aan toe... als het niet smeuiig genoeg is doe ik er nog een scheut yoghurt door

-doe bakpapier in je cake vorm, ik heb ontdekt dat dat een beter effect geeft dan invetten! en doe de helft van de deeg in de vorm = ong tot halverwege - zet het in de oven  op 180graden en bak het zachtjes in ong. een uur gaar.... haal je blik uit de oven en laat die ong 5 min afkoelen voordat je de cake eruit tilt [aan het bakpapier]... ik leg de cake op een huten plank en trek het bakpapier eraf en zet het rechtop en doe er een schone thee doek overheen = langzaam afkoelen en na-garen
- doe het bakpapier weer in je cakevorm en vul die met de rest van je deeg en bak het ook in een uurtje af / laat het 5 minuten afkoelen en zet die bij je andere cake onder de doek

- na en paar uur [ of de volgende dag] kan je de cake door midden snijden - 3 delen doe ik in de vriezer in plastic zakjes en de rest kan ik in een paar dagen in plakjes meenemen voor onderweg [plastic doosje!] of als ik trek heb.

op de foto zie je ook zelfgemaakte smootie van fruit/ yoghurt en kwark en van de pompoen maak ik soep met uien, stukje prei/ wortel en pittige kruiden

Noten zijn niet echt goedkoop maar het scheelt als je ze zelf dopt en walnoten kraakt [wanneer was de laatste keer dat je dit deed ?] = ook een meditatief werkje en/of leuk om met kinderen/ vrienden te doen ;-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten