dinsdag 11 oktober 2022

 11okt22 Sjamanisme/Inuit [2]

veel geduld [vangst] dieren nadoen, waarneming van landschappen en dieren, leren door overdracht en veel prijzen, negeren bij dwingelandij, wel welkom, geen afscheid.

Kleding: dubbele bontlagen en stro tussen laarsdelen, goed drogen

Gedicht: onze handschoenen zijn stijf van het bevroren bloed, onze vachten van de opgewaaide sneeuw, als wij thuis komen met de rob, de rob terug naar de ijsrand 

Geen notie  van werken voor iemand anders, ieder doet wat hij/zij wilt, samen werken en delen van de buit, veel reizen, geen vragen, sterk, zelfbewust, onbevreesd, vrij, trots,aandacht voor uiterlijk, leg niet je wil op aan de ander als die daardoor in zijn vrijheid wordt beknot [ negeren = een zware straf]

Ode aan de luchtgeest: Hier sta ik, nederig met uitgestrekte armen, want de geest van de lucht laat heerlijk voedsel naar mij neerdalen. Hier sta ik, omgeven door grote blijheid en dit maal was het een rob die begon te blazen door zijn ademgat. Ik kleine man stond erboven, rechtop en de opwinding maakte mijn lichaam heel lang, totdat ik mijn harpoen in het beest joeg en het clusterde dan, mijn harpoenlijn [1924]

Rob: symbool van het leven

Sedno: grootste godin, moeder van de robben en walvissen [luchtgodin]

Nuliajuk: [narssuk] godin van de zee




 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten