vrijdag 14 oktober 2022

 13okt22 Sjamanisme/Inuit [4]

Kwets nooit de zielen van dieren

Extatisch gedicht vr. sjamaan [van Uvannuk 1920]

de grote zee heeft mij opgenomen, neemt me mee als een plant in een brede rivier, de aarde en het machtige weer, nemen mij mee, zij hebben mij weggedragen en beroeren mijn innerlijk met blijdschap 

Spel: aapje aapje in de boom, kom maar omlaag, je bent vrij [ tikkertje in een aap = boomloos land], een soort bikkelen, bromhout, touwtrekken, bal in een kommetje opvangen [=botje en kom], vinger worstelen, mime, marionetten en mechanismen, katapult

Sprookje: vroeger toen de mensen anders waren dan nu... [er was eens]

Zang: glorierijk was het leven, nu ben ik vol van vreugde, want telkens maakt een dageraad, wit de nachthemel, want telkens weer gaat de zon op over het luchtruim [1920]

Boek: Tlingit shamanisme [ixt]

under mount elias, the history and culture of the Yakutat Tlingit [frederika de laguna]

Regio: chilkat [boek chilkat dancing blankets]

Totems: of alaska [totempalen]

Verschil tussen Iniut [ materiaal diern] en Indians [ ook geweven kleding]

Ar t of Nothern Tlingit, Aldona Jonaitis



 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten